Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Doen of laten (doen): LinkedIn Automation
Het automatiseren van LinkedIn connectieverzoeken en berichten wordt de laatste tijd steeds populairder. Dat is niet voor niets: het kan een mooie tool zijn om bijvoorbeeld je netwerk een boost te geven, om medewerkers te werven en om leads te genereren. Toch zitten er ook nadelen en uitdagingen aan verbonden. In deze blog gaan we dieper in op de best practices van LinkedIn Automation en leggen we uit hoe we deze tool zelf inzetten om onze eigen business en die van onze klanten een boost te geven.
Onder LinkedIn Automation verstaan we het automatiseren van verschillende acties via het platform LinkedIn om zo bepaalde (commerciële) doelen te kunnen behalen. FindBusiness zet als specialist op het gebied van gerichte telefonische marktbenadering zelf LinkedIn Automation bijvoorbeeld in als tool om aan new business te komen. Niet alle proposities lenen zich echter voor efficiënte Automation-campagnes.
Zo is het bijvoorbeeld heel belangrijk om goed een doelgroep gedefinieerd te hebben. Besteed je hier van te voren onvoldoende aandacht aan, dan komen jouw berichtjes terecht bij een contactpersoon die hier niets aan heeft. Dit kan irritatie oproepen en dat is natuurlijk niet wat je wil. Daarnaast is het van belang dat jouw doelgroep met beoogde beslishebbers wel een doelgroep is die over het algemeen breed vertegenwoordigd is op LinkedIn en dat je, eventueel in overleg met een specialist, goed kan kaderen wie de beslishebber is én waar ze op triggeren. Doe je dit niet, behaalt jouw LinkedIn-campagne waarschijnlijk niet de beoogde resultaten en is je Return on Investment onvoldoende.
Ook is het erg belangrijk dat je jouw eigen LinkedIn-profiel goed op de schop neemt. De connectieverzoeken die verstuurd worden geven toch een eerste indruk en het is altijd essentieel dat de eerste indruk, een goede is. Om deze reden is een professionele uitstraling van je LinkedIn-profiel ook zeer van belang. Zelf maken we gebruik van de expertise van onze partner Linkable. Ze denken mee over profielopmaak, koptekst, profielfoto en de inhoud van de geautomatiseerde berichten om deze vervolgens uit te sturen. De inhoud hangt natuurlijk af van jouw precieze beoogde doel.
Na het versturen van de (reeks) berichten is het wel belangrijk om de geaccepteerde connectieverzoeken telefonisch op te volgen! Niet elk berichtje converteert zich direct tot lead, dat is logisch en is ook niet erg, maar het is wel van belang om wekelijks aandacht te besteden aan het opvolgen van de prospects die bijvoorbeeld aangeven ‘nu geen interesse te hebben in kennismaken, maar wellicht over een tijdje wel’. Deze connecties wil je over een paar maanden natuurlijk weer even berichten. Of liever nog: even bellen.
Dat is waar LinkedIn Automation en Telefonische Marktbenadering elkaar vinden. LinkedIn Automation is een enorm goede manier om snel je netwerk te doen groeien en om een eerste contact te leggen, maar bellen is een stuk persoonlijker en hiermee vergaar je vaak meer en sneller marktinformatie om je contacten uiteindelijk te converteren naar nieuwe klanten.
Ben je zelf benieuwd naar de slagingskans van een goede LinkedIn Automation campagne? Laten we connecten!
Over FindBusiness
FindBusiness is partij op het gebied van kwalitatieve en structurele leadgeneratie. Hierbij ligt de nadruk op telefonische acquisitie voor organisaties met een langlopend verkoopproces en/of een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales uitbesteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.