Tips voor het motiveren van je salesteam Het telefonisch benaderen van koude contacten kan een…
In hoeverre is ChatGPT een handige hulp bij de saleswerkzaamheden binnen je bedrijf?
De afgelopen twee jaar is ChatGPT erg bekend geworden en wordt het platform onder andere gebruikt voor het opzoeken van informatie en het schrijven van teksten voor verschillende soorten doeleinden (Caulfield, 2023; Thormundsson, 2024). Zo kan het binnen het bedrijfsleven gebruikt worden om sales- en marketingstrategieën op te stellen. Hierbij is het de vraag of je alles zomaar mag overnemen van ChatGPT en hoe je deze tool het beste in kan zetten binnen je bedrijf. ChatGPT biedt dus verschillende mogelijkheden, maar zorgt ook voor nieuwe vraagstukken en uitdagingen. In dit blog worden de voor- en nadelen beschreven die de inzetbaarheid van ChatGPT binnen telefonische marktbenadering met zich meebrengt.
1. Versnelling van saleswerkzaamheden
ChatGPT biedt de mogelijkheid om als bedrijf zelf belscripts op te stellen. Indien je zorgvuldig beschrijft wat ChatGPT voor je moet schrijven, kan het opstellen van een belscript door ChatGPT sneller verlopen dan een belscript laten opstellen door een medewerker. Hierdoor zou je als bedrijf overheadkosten kunnen besparen (Khakurel et al., 2018). Daarnaast is ChatGPT instaat om een product-marktanalyse te maken wat het proces in de opstartfase van het bellen kan versnellen. Tot slot kun je via ChatGPT binnen enkele seconden een heel overzicht aan advies krijgen over hoe je je salesmedewerkers kan opleiden tot professionele bellers. Het opstellen van een belscript, het maken van een product-marktanalyse middels ChatGPT en het verkrijgen van coachingadvies zou ervoor kunnen zorgen dat bedrijven geen externe partij meer inschakelen voor het verbeteren van hun sales funnel middels telefonische marktbenadering, maar hun sales funnel voortaan zelf gaan beheren.
2. Tijdrovende klus
ChatGPT kan over het algemeen een belscript opstellen, maar deze zal nooit helemaal meteen aansluiten op de behoeftes en wensen van jouw bedrijf. Voor ChatGPT geldt wel: hoe specifieker en duidelijker je bent tijdens het opstellen van het belscript, hoe gedetailleerder en kwalitatiever het script zal worden. Om het belscript kwalitatiever te kunnen maken, zal er altijd even een medewerker naar moeten kijken. Dit kan best een tijdrovende klus zijn, waardoor het uiteindelijk voordeliger kan zijn om een belscript op te laten stellen door een expert. Een bijkomend voordeel is dat een expert creatiever te werk kan gaan aangezien hij/zij al vrij snel goed op de hoogte is van jullie product/dienst en jullie wensen en behoeften ten opzichte van ChatGPT. Hierdoor kan het belscript origineler worden en kan het sneller op maat gemaakt worden voor je bedrijf.
3. Verstrekking van onbetrouwbare informatie
Het platform is niet altijd betrouwbaar aangezien het informatie van allerlei soorten bronnen op het internet samenvoegt tot een lopend verhaal. Ook hierbij zal er weer een medewerker overheen moeten lezen om te checken of het klopt wat ChatGPT zegt. Aangezien het platform geen bronnen vermeldt in de tekst kan dit een tijdrovende klus zijn, waardoor je het belscript en/of de product-marktanalyse wellicht beter kan laten opstellen door een expert.
4. Opvolging van sales funnel management
Er komt meer bij kijken dan alleen even een product-marktanalyse maken, een belscript opstellen en medewerkers inwerken en trainen tot professionele bellers. Om een goede onderstroom aan potentiële klanten te krijgen, moet er regelmatig overlegd worden over hoe de sales funnel verloopt, moet er zorgvuldig en structureel tijd besteed worden aan het bellen en moeten werknemers regelmatig gecoacht worden. Wanneer je als bedrijf hier zelf geen tijd voor hebt, maar je wel tijd wil besteden aan je sales funnel en alles wat daarbij komt kijken, kan het alsnog verstandig zijn om een externe partij in te schakelen.
5. Conclusie
ChatGPT biedt dus de mogelijkheid om belscripts op te stellen, een product-marktanalyse te maken en een heel overzicht aan coachingadvies te geven. Echter, geeft ChatGPT niet altijd informatie die aansluit op de wensen en behoeften van je bedrijf en is die informatie ook niet altijd betrouwbaar. Bedrijven hebben dus wel zelf de kennis in huis nodig om te kunnen beoordelen of de informatie afkomstig van ChatGPT betrouwbaar is of niet. Indien zij dit niet kunnen en/of geen tijd hebben om dat te beoordelen is het verstandig om die werkzaamheden uit te besteden aan experts. Die experts kunnen alsnog ChatGPT inzetten om tot ideeën te komen en/of om hun werkprocessen te kunnen versnellen. Daarnaast kan het zijn dat bedrijven nog steeds geen tijd hebben om zelf hun sales funnel management op te volgen, waardoor het alsnog verstandig voor ze is om een derde partij in te schakelen.
Bronnenlijst
Caulfield, J. (2023, 27 juni). Wat is ChatGPT? | Alles wat je moet weten. Scribbr. https://www.scribbr.nl/ai-tools-gebruiken/wat-is-chatgpt/
Thormundsson, B. (2024, 28 februari). Topic: ChatGPT. Statista. https://www.statista.com/topics/10446/chatgpt/
Khakurel, J., Penzenstadler, B., Porras, J., Knutas, A., & Zhang, W. (2018). The Rise of Artificial Intelligence under the Lens of Sustainability. Technologies (Basel), 6(4), 100. https://doi.org/10.3390/technologies6040100
Over FindBusiness
FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je acquisitie uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Inçi Emanuels
Inçi is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.