skip to Main Content

Een dag in het leven van projectleider Moniek

Moniek is projectleider bij FindBusiness. Als projectleider is zij onder andere verantwoordelijk voor het managen van klantprojecten en het coachen en aansturen van de commercieel medewerkers binnen haar projectteams. Daarnaast is ze eerste aanspreekpunt voor een aantal van onze klanten. In dit interview vertelt Moniek meer over haar rol als projectleider.

Hoe ben je bij FindBusiness terechtgekomen?

Ik ben bij FindBusiness terechtgekomen via een bericht op LinkedIn dat FindBusiness op zoek was naar commercieel talent. Zo ben ik in contact gekomen met Anouk. Na een eerste kennismaking bleek er al snel een klik te zijn en is onze samenwerking na enkele gesprekken vrij snel van start gegaan.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag binnen FindBusiness voor jou eruit?

Als ik op kantoor ben, doe ik eerst een rondje langs de commercieel medewerkers in mijn team. Even bijpraten; hoe is het met je (ook buiten werk natuurlijk) en hoe gaat het op het werk met de projecten? Daarna open ik mijn mailbox om de planning te bekijken, vragen van klanten te beantwoorden en gesprekken die mijn collega’s hebben doorgestuurd terug te luisteren. Vaak doen we dat laatste ook face to face. Fijn om even met elkaar te kunnen sparren over de gesprekstechnieken en de inhoud van de gesprekken. Ook heb ik op kantoor overleg met klanten over de voortgang van projecten. We luisteren samen gesprekken terug en reflecteren op de samenwerking. Onderdeel daarvan is het doorlopen van de lopende opportunity’s die door leads van ons zijn ontstaan. Dat geeft ons altijd zoveel energie!

Wat vind jij het meest uitdagend binnen jouw rol als projectleider binnen FindBusiness?

Een leuke uitdaging als projectleider vind ik om bedrijven met elkaar in verbinding te brengen. De bedrijven die tegen uitdagingen aanlopen weten de bedrijven die daar een oplossing voor hebben niet altijd uit zichzelf te vinden. Daar is telefonische acquisitie een prachtige methode voor. Het meest uitdagende is dan wel om ervoor te zorgen dat deze gesprekken soepel verlopen en de mensen met een oplossing de juiste personen aan de lijn krijgen. Het is natuurlijk ideaal als ons telefoontje voor de prospect als geroepen komt, zodat we meteen een concrete afspraak kunnen plannen. Maar het is ook erg leuk om zelf nog op zoek te gaan naar het aanknopingspunt. Doordat we ons verdiepen in de propositie van onze klant, zijn we in staat op zoek te gaan naar een aanknopingspunt en op basis daarvan dan een kennismaking voor te stellen. Zo maken we kwalitatieve afspraken, ook als we zelf nog op zoek moeten naar de verbinding tussen klant en prospect. Dat is echt super leuk.

Lees ook: Het leed dat koude acquisitie heet 

Welke klantprojecten vind jij het leukst om te draaien?

De projecten waarbij de klanten ons ook echt zien als verlenging van hun commerciële binnendienst zijn het allerleukst. Dit betekent dat ze ons van de benodigde informatie voorzien die ons helpt om de gesprekken sterker te maken, met ons meedenken en ons feedback geven op de gesprekken die we hebben. Zij zijn tenslotte de expert en door een intensieve samenwerking maken we elkaar sterker. Daar hebben we elkaar voor nodig! Zo kunnen we dan uiteindelijk samen de successen vieren, als ze een samenwerking met een nieuwe klant aan gaan, waar wij de eerste gesprekken voor hebben gepland. Ja, dat is top. Daar doe je het voor.

Op welke prestatie als projectleider tot nu toe ben je het meest trots?

Ik ben vooral trots op de gedrevenheid en het enthousiasme van de commercieel medewerkers in mijn teams. Ik geef ze tips en stuur bij waar nodig op basis van de feedback die ik krijg vanuit de klanten, maar de commercieel medewerkers zijn uiteindelijk degenen die de afspraken maken. En dat doen ze stuk voor stuk echt top!

Zijn er bepaalde voordelen van telefonische marktbenadering die volgens jou ondergewaardeerd worden? Zo ja, welke? 

Telefonische acquisitie heeft helaas nog steeds soms een negatieve lading. Maar ik vind het echt een mooi middel om in gesprek te komen met potentiële klanten. Mits, je het goed aanpakt! Het is wel super belangrijk dat je de juiste bedrijven benadert en je gesprek persoonlijk maakt. Verdiep je in het bedrijf dat je belt en weet met welke uitdaging ze mogelijk te maken hebben en je zult zien dat er dan de mooiste gesprekken ontstaan. Met een belletje kom je er toch het snelst achter wie er tegen bepaalde uitdagingen aanloopt omdat je even goed kunt doorvragen. Want laten we eerlijk zijn.. wie staat er nou niet open voor een oplossing voor zijn probleem?

Verschillende klantprojecten = voldoende variatie lijkt me. Brengt dit nog bepaalde uitdagingen met zich mee?

Tuurlijk. Er zijn altijd uitdagingen, maar dat maakt het alleen maar leuk. Ik houd van uitdagingen 😊. De grootste uitdaging is denk ik dat elk project in een andere fase zit. Sommige projecten zijn net opgestart, andere lopen al jaren goed en het is de kunst om elk project de aandacht te geven dat dat project op dat moment nodig heeft. Een voorbeeld is als een project heel goed loopt, wil ik nog steeds een vinger aan de pols houden en weten wat er speelt. Wie weet spelen er nieuwe trends waar je op in kan haken, of kan je bepaalde dingen bijschaven om het nóg beter te laten gaan. Dit is iets waar we voor moeten uitkijken dat dat er niet bij inschiet, maar tot op heden lukt het heel goed om genoeg oog voor iedereen te hebben.

Hoe ga jij te werk als er een nieuw klantproject in jouw portefeuille komt? 

Als er een nieuw project op mijn bordje terechtkomt, wil ik allereerst feeling krijgen bij de propositie. Om dit te krijgen ga ik zelf in het begin veel belletjes doen. Kijken wat werkt en wat ik anders moet doen. Door middel van deze belletjes stem ik ook de leidraad af die we vervolgens kunnen gebruiken in de acquisitiegesprekken. Als ik een duidelijk beeld heb van de propositie waar we voor gaan bellen, draag ik dit over aan de commercieel medewerkers binnen mijn projectteam die met het project aan de slag gaan. De eerste weken gaan we heel intensief in nauwe samenwerking met de klant aan de slag, zodat we er het meeste uit kunnen halen.

Wat vind je het allerleukste aan je werk?

Het kunnen laten groeien van bedrijven. Hoe fijn is het om bedrijven in contact te brengen met potentiële klanten waar ze anders zelf niet zo snel in contact mee zouden komen. Telefonische acquisitie is waar wij blij van worden, dus als het niet je ding is… besteed het dan vooral uit aan een team wat daar vol enthousiasme en met volle overgave mee aan de slag gaat!

Over FindBusiness

FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.

Jikke

Jikke Pheninckx
Jikke is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

Back To Top