Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
5 tips voor een warm zakelijk netwerk
Een warm netwerk bestaat uit personen met wie je ooit al eens direct contact hebt gehad. Denk aan je familie, vrienden en (oud-)collega’s, maar ook aan mensen die je op een evenement of vanuit je werk hebt gesproken. Als we het hebben over een zakelijk warm netwerk, dan omvat dit de bedrijven en personen met wie je eerder contact hebt gehad bijvoorbeeld naar aanleiding van B2B leadgeneratie.
Netwerken is dé manier om nieuwe klanten en partners, een nieuwe baan of nieuwe opdrachten te vinden. Daarom is het altijd belangrijk om nieuwe mensen te blijven ontmoeten en vooral contacten die je ooit in het verleden hebt opgedaan, goed te onderhouden. Dit kun je doen door regelmatig iets van je te laten horen. In dit blog geven we je wat tips om een warm zakelijk netwerk op te bouwen en te onderhouden.
Tip 1: Breid je netwerk uit
Een netwerk onderhouden kan vanzelfsprekend alleen als je een netwerk hebt. Hierbij is het belangrijk om voor jezelf doelen te stellen; Hoeveel nieuwe mensen wil je toevoegen aan je netwerk? Aan welke eisen moet worden voldaan voordat een persoon voor jou waardevol is om in je netwerk te hebben? In welke tijdsperiode wil je dit doen? En misschien nog wel belangrijker; wat wil je uiteindelijk met je netwerk bereiken? Handig hierbij is om alvast een aantal uur per week in je agenda te reserveren, zodat je tijd hebt om hier actief mee bezig te zijn.
Iedereen die je ontmoet van wie je denkt dat deze persoon waardevol is voor je netwerk of waarvan je denkt dat jullie in professionele zin wat voor elkaar kunnen betekenen, is goed om aan je netwerk toe te voegen. Dit betekent dus ook dat je elkaar niet perse ooit face-to-face gesproken hoeft te hebben.
Je netwerk uitbreiden kan onder andere door B2B leadgeneratie en het doen van koude acquisitie. Door jouw doelmarkt direct telefonisch te benaderen, kom je in contact met relevante personen die wellicht aansluiting hebben met jouw oplossing of dienst. Bij deze mensen wil je, ook als de tijd nu niet rijp is om nader in contact te treden, wèl top of mind blijven. Goede reden dus om deze personen uit te nodigen voor jouw zakelijke netwerk. Daarnaast kan je je netwerk ook uitbreiden door naar events te gaan of door contact te zoeken met zakenrelaties uit het verleden. Overal waar je bent is er een nieuwe kans om mensen te ontmoeten die van meerwaarde kunnen zijn in je netwerk of waar jij jouw oplossing of dienst onder de aandacht kan brengen om zo een toevoeging te zijn aan hun netwerk.
Tip 2: Heb regelmatig contact
Dit is zo ongeveer de belangrijkste tip van allemaal en daarnaast een tip die regelmatig verwaarloosd wordt, omdat er vaak gedacht wordt dat de buit binnen is wanneer iemand zich reeds in je netwerk bevindt. Om de goodwill van je netwerk vast te houden, is het belangrijk in beeld te blijven en ze te blijven herinneren aan je bestaan. Dit kan een erg tijdsintensief klusje zijn, maar wel een waardevolle taak om tijd voor vrij te maken. Zo is het goed om mensen die van belang zijn voor jouw netwerk af en toe een berichtje te sturen met een update vanuit jouw kant, maar ook zodat je zelf op de hoogte blijft van veranderingen aan de andere kant. Daarnaast kan het geen kwaad om af en toe een keer een kop koffie te drinken met belangrijke contacten uit je netwerk.
Tip 3: LinkedIn automation
Zoals hierboven al beschreven, is het uitbouwen en warm houden van je netwerk iets waar veel tijd in gaat zitten. Gelukkig zijn er vandaag de dag wel allerlei tools beschikbaar om een deel van deze taak te automatiseren. Een voorbeeld hiervan is LinkedIn Automation.
LinkedIn automation stelt je in staat om het uitsturen van bijvoorbeeld gepersonaliseerde connectieverzoeken geautomatiseerd aan te pakken. Je kan ook instellen dat de personen die dit connectieverzoek accepteren, na een aantal dagen een follow-up bericht krijgen. Een goede manier om interactie uit te lokken met personen die je interessant vindt én om je netwerk direct te vergroten. Belangrijk is hierbij; de automation neemt niet al het handwerk over. Het is alsnog belangrijk om, ook als je een deel van je outreach automatiseert, voldoende tijd in je agenda vrij te maken om dit op te pakken.
Tip 4: Denken aan jubilea
Een klein gebaar kan vaak een groter positief gevolg hebben. Schrijf jubilea en andere belangrijke gebeurtenissen op in je agenda, zodat je je netwerk kan feliciteren wanneer dit aan de orde is. Dit komt niet alleen attent en spontaan over, maar geeft de personen uit je netwerk ook het gevoel dat ze ertoe doen. Bovendien is het leuk om een kleine attentie te sturen met bijvoorbeeld de feestdagen. Op deze manier kweek je extra goodwill in je netwerk.
Tip 5: Relevante content genereren
Misschien ligt deze wat voor de hand, maar actief zijn op sociale media kan tegenwoordig niet meer ontbreken. Het is de plek waar mensen je bedrijf of jouzelf zoeken én vinden, waar ze zien wat je doet, wat je bedrijf bezighoudt en wat er omgaat binnen het bedrijf. Het is relevant dat jouw volgers je als bekende kennispartner gaan ervaren en dat je content als waardevol wordt beschouwd, zodat ze meteen nieuwsgierig worden wanneer je iets nieuws plaatst.
Over FindBusiness
FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je sales uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Kim van Vuuren
Kim is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.