skip to Main Content

Belang van het juist verwerken van informatie uit een salesgesprek

De informatie die je verkregen hebt tijdens een B2B salesgesprek is goud waard. Deze kennis geeft je namelijk inzicht in de beweegredenen van je prospects, onthult wie de beslishebbers binnen het bedrijf zijn en toont de stand van zaken wat betreft jouw propositie op dat moment. Het juist verwerken van deze informatie is om deze redenen van groot belang. Door achterhaalde informatie goed te borgen, kun je er op een later tijdstip op terugpakken. Zo haal je hier verschillende voordelen uit. In dit blog zoomen we in op de voordelen én op hoe je informatie het efficiëntst kan borgen.

Contactmomenten vastleggen

Om te beginnen is het vastleggen van alle contactmomenten met je prospect een goede start. Met alle contactmomenten worden telefonische salesgesprekken bedoeld, maar ook ontvangen en verzonden mails of fysieke meetings. Door alle contactmomenten structureel vast te leggen, voorkom je dat je informatie die al wel met je gedeeld is, niet paraat hebt, waar misschien wel relevante haakjes in te vinden zijn. Doe dit vastleggen echter wel na het gesprek, zodat je tijdens het gesprek de volle focus op je prospect houdt en kan inhaken op wat hij of zij zegt. Wel kun je tijdens het gesprek relevante haakjes of termen noteren die belangrijk zijn voor later in het gesprek of in een volgend gesprek, maar voorkom dat je het hele gesprek mee gaat typen.

Zet een to-do datum voor een volgend contactmoment

Na een contactmoment met de prospect is het van belang om een inschatting te maken wanneer je weer in contact wil komen met deze persoon. Geef je een hoge prioriteit aan dit bedrijf? Zet hem dan alweer in de agenda voor volgende week. Geeft de prospect zelf aan dat het onderwerp waar je voor belt op dit moment niet speelt, maar later wellicht wel interessant kan zijn, plan deze dan voor jezelf in over enkele maanden. Een to-do datum hangen aan een prospect is zeer relevant, omdat je zo op het juiste moment bij een interessante prospect aan tafel komt te zitten en er geen over het hoofd wordt gezien door alle drukte. We raden aan om een vervolgmoment af te stemmen met je prospects, zodat deze weet wanneer hij of zij weer een telefoontje kan verwachten. Zo kan je bijvoorbeeld afspreken om over drie maanden weer contact te hebben om te kijken hoe de vlag er op dat moment bijhangt.

Waar verwerk je de informatie?

Veel bedrijven gebruiken een CRM (Customer Relationship Management) systeem voor deze verslaglegging. De functionaliteit die wij het belangrijkst vinden aan ons CRM is o.a. het kunnen toekennen van prioriteit aan bepaalde prospects. Door middel van een statuscode of lead forecast kun je aangeven in hoeverre je een prospect waardevol schat voor je eigen bedrijf. Bedrijven die je van hogere waarde schat zullen zo hoger in je to- do lijst komen, waardoor je deze minder snel over het hoofd zult zien. Ook kun je in een CRM samenwerken met andere collega’s. Wanneer een andere collega bijvoorbeeld contact heeft gehad met de prospect, zet hij of zij dit in het CRM, waardoor jij er meteen van op de hoogte bent. Zo voorkom je onder andere dat jij en je collega dezelfde persoon gaan bellen.  Dit is belangrijk om de professionele uitstraling van je bedrijf vast te houden.

Tot slot

Merk jij dat het juist verwerken van informatie die verkregen is tijdens een salesgesprek nog een puntje is waar meer aandacht voor nodig is? Wij helpen je graag verder om zo uiteindelijk meer leads te genereren! Kom een keer langs op ons kantoor in Eindhoven of bel naar 040-7820181.

Over FindBusiness

FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je acquisitie uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.

Jikke

Jikke Pheninckx
Jikke is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

Back To Top