skip to Main Content

Drie aandachtspunten voor een sterk Linkedin-netwerk

Voor het verkopen van jouw product of dienst is het belangrijk om een sterk Linkedin-netwerk te hebben. Vaak horen we immers van B2B-organisaties dat het eigen Linkedin-netwerk een belangrijke factor is binnen business development. Het optimaal gebruiken van het eigen netwerk is de fijnste en snelste manier om new business te genereren; het netwerk bestaat namelijk uit mensen die jou persoonlijk of zakelijk kennen en uit mensen die al eens eerder de aanleiding hebben gehad om een connectieverzoek te accepteren. Maar die lijst kan ook opdrogen. Je hebt er dan uitgehaald wat er uit te halen valt. En dan?

Dan is het enorm van belang om te zorgen dat er een nieuwe toevoer van interessante prospects in het netwerk terecht komt. Dit kun je op verschillende manieren bewerkstelligen. Zo kun je Linkedin Automation inzetten, waarbij je geautomatiseerd connectieverzoeken en/of berichten kan versturen naar personen die je vooraf getarget hebt. Ook is het mogelijk om enkel gerichte uitnodigingen te sturen naar bijvoorbeeld prospects die je op een beurs hebt getroffen. Welke keuze je daarin maakt is afhankelijk van je propositie en de doelmarkt. Eén ding staat als een paal boven water: het netwerk moet worden aangevuld met relevante decision makers binnen organisaties die aansluiting hebben met je product of dienst.

Aandachtspunt 1: Wie wil je in je Linkedin netwerk hebben?

In de zoektocht naar nieuwe klanten is het eerste punt op de agenda het vaststellen richting wie je jouw inspanningen wil gaan richten. Bij wie gaat jouw verhaal het beste landen? Investeer extra tijd in het goed in kaart brengen van de decision makers. Zodra je dat weet, kun je goed gaan targeten wie je in je netwerk wil toevoegen.

Belangrijke tip: vergeet ook niet om regelmatig te peilen of de aannames die je eerder hebt gedaan, over de afweging wie je wel en niet in je netwerk wil toevoegen, ook kloppen. Let daarbij niet alleen op de functietitel die iemand op Linkedin heeft staan, maar probeer ook écht boven tafel te krijgen wie er binnen een organisatie het meeste gebaat is bij jouw oplossing. Wie weet is dat niet iemand op directieniveau, maar is er een manager die dagelijks klussen moet klaren die jij door middel van je software binnen een mum van tijd opgelost hebt. Deze manager wil je in je netwerk; hij of zij kan immers intern draagvlak creëren voor het implementeren van jouw oplossing. Daarom is het zo belangrijk om directe interactie te hebben met de personen die je toevoegt in je netwerk. Een lijst van toegevoegde contactpersonen is bijvoorbeeld een mooi vertrekpunt voor een telemarketing-campagne.

Aandachtspunt 2: Wat kan je connecties bieden?

Wanneer ik zelf overweeg een Linkedin-connectie te accepteren, dan kijk ik daarbij eerst eens op het profiel van de persoon die me heeft uitgenodigd. Wat is zijn of haar ervaring, en binnen welke branche hebben ze ervaring opgedaan? Met andere woorden: kunnen ze me verrijken met informatie die voor mij relevant is of die ik nog niet eerder wist? Hier houd ik me ook mee bezig wanneer ik zélf connectieverzoeken verstuur om mijn eigen netwerk te verbreden. What’s in it for them? Probeer door het delen van interessante content als bron van informatie te dienen voor je connecties. Je komt over als kennisdrager; op het moment dat een prospect op zoek is naar datgene wat jij kan bieden, kom je wellicht om die reden aan tafel in plaats van je concurrent.

Aandachtspunt 3: Kapitaliseer jij op je inspanningen?

Op het moment dat je veel aandacht besteedt aan het laten groeien van je Linkedin-netwerk, dan kan daar best wel wat tijd, moeite en geld inzitten. Het is dan zaak om te zorgen dat je maximaal kan kapitaliseren op de inspanningen die je daarin hebt zitten. Zie je een connectie die een erg relevante functie vervult binnen een interessant bedrijf, en heeft hij of zij recentelijk een blog van je geliket? Stuur een berichtje! Of beter nog: bel deze persoon. Want dan heb je directe interactie. Zo zorg je ervoor dat nieuw toegevoegde connecties ook daadwerkelijk kunnen leiden tot business opportunities.

Linkedin Automation voor Leadgeneratie

Mits het past bij je propositie en doelgroep, overweeg dan om Linkedin Automation in te zetten. Dit stelt je in staat om connectieverzoeken inclusief berichtjes te versturen naar contactpersonen met functietitels die je vooraf getarget hebt. Vervolgens kun je een reeks van berichten inrichten die de nieuwe connecties, mits ze het verzoek geaccepteerd hebben, krijgen. Zo hoef je zelf geen moeite te doen om berichtjes te versturen en profielen te scouten.

Lees ook: Wanneer het uitbesteden van telefonische leadgeneratie geen goed idee is.

Over FindBusiness

FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.

Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

Back To Top