Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Het leed dat koude acquisitie heet
Steek jij wekelijks tijd in het nabellen van jouw oude offertetrajecten? Zoek je regelmatig contact met prospects uit jouw regio? Kapitaliseer jij optimaal op je marketinginvesteringen door whitepaper downloaders of websitebezoekers telefonisch op te volgen? Waarschijnlijk vind je dit niet de makkelijkste taken en vaak ook niet de leukste. Dat is tot op zekere hoogte begrijpelijk.
Wanneer we onze prospects vragen waarom zijzelf of hun collega’s niet wekelijks een aantal dagdelen reserveren om te knallen met telefonische marktbenadering, dan krijgen we vaak hetzelfde antwoord: Bellen is niet leuk, tijdrovend en er wordt weinig rendement uit gehaald. Wordt het dan niet belangrijk gevonden om direct in contact te staan met de doelmarkt? Jawel, het is wel belangrijk, maar het heeft geen prioriteit. Zaken gaan goed en dus wordt de aandacht in andere taken gestoken en dat is heel erg zonde!
Lees ook: 4 tips voor een hogere conversie
Door direct contact te zoeken met organisaties die jij interessant vindt, kom je namelijk op de radar te staan. Je vergaart belangrijke marktinformatie, die je kan gebruiken in je positionering of in je marketingplannen. En bovenal: je krijgt salesafspraken in de agenda die kunnen leiden tot new business. Een onderstroom aan nieuwe, interessante prospects is voor elk bedrijf essentieel.
Om deze kwalitatieve leads te genereren middels telefonische marktbenadering is het belangrijk om geen script te volgen. Uit onze ervaring zijn je inspanningen het meest succesvol als je belt vanuit oprechte interesse en een klik weet te realiseren met jouw contactpersoon. Drammerige, salesachtige telemarketing is niet zinvol. In plaats daarvan: stel open vragen zodat je kan inventariseren of er aanknopingspunten zitten tussen dat wat je biedt en de uitdagingen die je prospect ervaart.
Naast een open gesprek zonder script is het ook van essentieel belang om telefonische marktbenadering structureel te doen. Even een vrijdagmiddagje in de maand bellen is nooit weggegooid, maar onvoldoende om te zorgen dat je je opgebouwde contacten ook adequaat kan onderhouden. Gemiddeld merken we namelijk dat we een prospect ongeveer 6 keer moeten benaderen voordat daar een kwalitatieve lead uitkomt: De beslishebber is even niet bereikbaar, met vakantie of ziek. Volharding is dus een belangrijke eigenschap van een succesvolle commercieel medewerker.
Voor wie het een uitdaging vindt om een vaste structuur te creëren op het gebied van telefonische marktbenadering, is FindBusiness een mooie oplossing. Als salescollega op afstand kunnen we je goed ondersteunen bij het leed dat koude acquisitie heet. We maken graag eens kennis om onze werkwijze nader toe te lichten.
Over FindBusiness
FindBusiness is partij op het gebied van kwalitatieve structurele marktbenadering en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.