Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Hoe bepaal je de commerciële doelstellingen van 2025?
Voor ondernemers is het essentieel om elk jaar stil te staan bij de commerciële doelstellingen voor het komende jaar. Dit kan variëren van het verhogen van de conversie tot het aantrekken van nieuwe klantrelaties. Nu 2024 bijna ten einde is, is het een goed moment om de koers voor 2025 te bepalen. In deze blog delen we praktische stappen om je commerciële doelstellingen concreet en actiegericht te bepalen voor het komende jaar.
SMART-methode
De SMART-methode (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden) is een van de bekendste manieren om overzichtelijk de doelstellingen van het komende jaar te bepalen. Zoals de naam al zegt, wordt de focus allereerst gelegd op specificiteit en meetbaarheid (Randstad, 2024). Hierbij is het van belang om de doelen te vertalen naar cijfers of percentages. Zo weet je concreet over wat voor groei je het hebt en maak je het voor jezelf concreet. ‘Een ruime groei’ is bijvoorbeeld minder duidelijk dan ‘een stijging van 5% ten aanzien van vorig jaar’. Om een duidelijke doelstelling te maken, heb je dus ook een startpunt nodig (zoals het afgelopen jaar) om de beoogde groei meetbaar te maken en te kunnen vergelijken. Ook kan je hierdoor voorspellingen doen op basis van het startpunt en de groeicurve van deze periode.
Terugblikken op 2024
Om de doelstellingen voor het komende jaar te bepalen, is het essentieel om eerst te kijken naar hoe het afgelopen jaar is verlopen. Door een duidelijk startpunt te definiëren, kun je de doelen voor 2025 bepalen op basis va wat al bereikt is. Het is ook belangrijk om te evalueren welke doelen wel en niet zijn behaald het afgelopen jaar, en te onderzoeken hoe dit kan worden verbeterd. Met deze inzichten kun je de doelstellingen voor het komende jaar nog gerichter en concreter maken. Enkele vragen die je kunnen helpen bij deze evaluatie zijn:
- Hoe veel leads hadden we in 2024?
- Via welke kanalen kwamen deze leads, en wat waren de verschillen hiertussen?
- Hoe was de conversie?
- Bij hoe veel klanten heb je kunnen upsellen/cross-sellen?
- Hoeveel klanten zijn er gestopt?
- Hoe veel heb je geïnvesteerd in leadgeneratie en uiteindelijk nog belangrijker:
- Zie je hieruit een businesscase ontstaan?
Met de antwoorden op deze vragen kun je de huidige stand van zaken inzichtelijk maken. Als de plannen vervolgens concreet zijn gemaakt, kan er gekeken worden naar waarin nog geïnvesteerd kan worden.
New Business
Om nieuwe klanten aan te trekken, is het belangrijk om eerst duidelijk te definiëren wie je ideale klant is en welke criteria deze klant moet vervullen. Vervolgens kun je evalueren welke saleskanalen je momenteel gebruikt en in hoeverre deze consistent en effectief worden ingezet. Als je veel geautomatiseerde kanalen inzet, zoals LinkedIn Automation, kan het waardevol zijn om ook te investeren in persoonlijker gerichte salesmethoden. Telefonische acquisitie is bijvoorbeeld een effectieve en persoonlijke manier om contact te leggen. Veel salesmanagers geven aan dit persoonlijke contact te waarderen en plannen na gemiddeld vijf gesprekken vaak een vervolgafspraak. De opvolging na het eerste gesprek is dus cruciaal voor succes (zie ook ‘Telefonische acquisitie in 2024 ouderwets?’).
Inspelen op digitalisering
Nu steeds meer processen gedigitaliseerd worden, kan het juist waardevol zijn om ook te investeren in persoonlijkere saleskanalen. Deze benaderingen sluiten elkaar niet uit, maar kunnen elkaar versterken. Met de steeds grotere hoeveelheid data over je doelmarkt (zoals sector, locatie en aantal medewerkers) kun je beter voorspellen welke prospects je wanneer het beste kunt benaderen (zie ook ‘Telefonische acquisitie in 2024 ouderwets of juist niet?‘). Het is belangrijk te realiseren dat leadgeneratie, en vooral online marketing en telefonische acquisitie, processen zijn waarin je eerst moet investeren (zaaien) voordat je kunt oogsten. Als je over een jaar een gestroomlijnd leadproces hebt of wilt opschalen, is het zeker niet te vroeg om al begin 2025 te starten.
Bronnen:
SMART-doelen: uitleg over de methode met voorbeelden. (z.d.). Randstad. https://www.randstad.nl/ontwikkelen/persoonlijke-ontwikkeling/smart-doelen
Over FindBusiness
FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je acquisitie uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Annabelle Geerdink
Annabelle is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.