Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Ben jij on track met je commerciële doelen?
Waarschijnlijk ben je als salesverantwoordelijke aan 2023 begonnen met een aantal SMART commerciële doelstellingen. De eerste helft van 2023 zit er inmiddels op. Een goed moment dus om te kijken of je op koers ligt met het behalen van de voor dit jaar gestelde salesdoelen.
Als het goed is, heb je op salesgebied een aantal focusgebieden waarbij vooraf geformuleerd is wat je wil behalen. Inmiddels hebben we de eerste twee kwartalen van 2023 achter de rug. Een goed moment om terug te blikken op het afgelopen half jaar en vooruit te blikken op de komende twee kwartalen. Wat gaat er goed? Wat mag nog meer aandacht krijgen?
Een aantal vragen die je jezelf kan stellen:
- Hoe veel leads heb je dit jaar tot nu toe gegenereerd?
- Kun je daarin onderscheid maken tussen leads die hebt gegenereerd via verschillende kanalen?
- Welke lopen succesvol, bij welke moet je wellicht nog wat aanscherpen?
- Hoe is je conversie?
- Bij hoe veel klanten heb je kunnen upsellen/cross-sellen?
- Hoe veel heb je geïnvesteerd in leadgeneratie en uiteindelijk nog belangrijker:
- Zie je hieruit een businesscase ontstaan?
Met de antwoorden op deze vragen kun je de huidige stand van zaken uitschrijven. Zo wordt ook inzichtelijk aan welke onderdelen je wellicht nog meer aandacht moet besteden.
Zelf zorgen we ervoor dat we rond deze tijd ook de diepte induiken. Welke leads waren top en converteerden bijvoorbeeld snel naar klant? Zijn er kenmerken waar we bij stil moeten staan, zodat we meer van ons salesproces kunnen leren? Zijn er klanten gestopt? Zo ja, welke redenen denk je dat daaraan hebben bijgedragen?
Het is ook een moment om stil te staan bij eventuele veranderingen in de directe of indirecte omgeving van je bedrijf. Speelt de arbeidsmarkt bijvoorbeeld een rol in waarom je achterloopt op je commerciële doelen? Of is er een nieuwe concurrent toegetreden, waarvan je de naam vaak voorbij hoort komen tijdens de B2B telefonische marktbenadering?
Buiten wordt het eindelijk mooier weer; tijd om even ruimte te nemen voor het uiteenzetten van de huidige stand van zaken rondom sales. Loop je achter? Wees niet getreurd: het tweede half jaar is er tijd zat om nog flink te knallen.
Belangrijk is wel om je te realiseren dat leadgeneratie, zeker online marketing en telefonische marktbenadering, processen zijn waarin je eerst moet zaaien voordat je kan oogsten. Het hoeft dus niet te betekenen dat je inspanningen niet werken, als je niet binnen een half jaar een ROI hebt. Wel is het essentieel om op lange termijn structureel tijd te blijven besteden aan het benaderen van je doelmarkt.
Ben je wel on track met je commerciële doelen? Of loop je zelfs voor? Dan is het belangrijk om niet af te schalen in inspanning. Behoud je voorsprong door te zorgen dat new business development je top-1 priority blijft. Repareer het dak als de zon schijnt!
Merk jij nu dat het structureel aandacht besteden aan marktbenadering en nieuwe contacten nog een puntje is waar meer aandacht voor nodig is? Wij helpen je graag verder om zo uiteindelijk meer leads te genereren! Kom een keer langs op ons kantoor in Eindhoven of bel naar 040-7820181.
Over FindBusiness
FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je acquisitie uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Inçi Emanuels
Inçi is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.