Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Het belang van structurele marktbenadering
Als je in je agenda kijkt, zie je waarschijnlijk heel veel to-do-acties staan. Een aantal zal wekelijks in de agenda voorkomen, zoals teamvergaderingen, en andere zaken komen er tussendoor. Een offerte maken, overleggen met een klant of werken aan een project.
Maar dan komt er een urgente taak tussendoor: gedoe met een klant, verzette meeting, uitval binnen het team. Wat streep je dan als eerste weg? Juist, acquisitie. Daar heb je immers een lange adem voor nodig, en wordt daardoor vaak als minder urgent gezien.
Afgelopen maand was ik in gesprek met een prospect over sales en leadgeneratie. Ik stelde de vraag in hoeverre zij telefonische acquisitie op hun wekelijkse to-do-lijstje hebben staan. Hierop gaf deze prospect eerlijk aan dat hier wel aandacht aan wordt gegeven, maar dit niet als prioriteit wordt gezien. Logisch natuurlijk, in deze tijd waar de agenda’s van veel bedrijven overlopen met afspraken die veel aandacht nodig hebben.
Daarnaast kampen veel bedrijven met capaciteitsproblemen die roet in het eten gooien. Het nabellen van die ene demo-aanvraag of het koud benaderen van een aantal bedrijven in de regio kan best even wachten, wordt vaak gedacht. Acquisitie zou echter ook de volle focus moeten hebben. Wanneer je dit niet structureel op je agenda hebt, ga je business opportunities missen. Het is niet iets wat je ééns in de tweeweken op vrijdag middag ‘even’ kan doen. Dan haal je er niet het meeste rendement uit. De oplossing voor deze situatie? Acquisitie uitbesteden aan FindBusiness!
Uit onze ervaring blijkt dat het vaak voorkomt dat men telefonische marktbenadering, zowel warm als koud, niet als urgent aanmerkt. Dat is erg zonde. Dit omdat er doorgaans meerdere contactpogingen nodig zijn om uiteindelijk een afspraak in te plannen. Je prospect is met vakantie, ziek, of zit in vergadering: dan is het zaak om op een later tijdstip terug te bellen om alsnog contact af te dwingen.
Daarnaast merken we dat er veel werkzaamheden zijn rondom telefonische leadgeneratie die niet in de overweging worden meegenomen. Hoe vaak bel je bijvoorbeeld je huidige klantenbestand om te vragen of je hen verder kan ondersteunen? Of ex-klanten en organisaties die in het verleden niet op je offerte ingingen? Wanneer acquisitie niet wekelijks vast op je agenda staat, schiet dit erbij in. Kijk eens in je eigen agenda; hoe veel tijd heb je de afgelopen weken besteed aan telefonische marktbenadering?
Waarschijnlijk is je antwoord op de hierboven gestelde vraag: ‘niet genoeg’. Wij kunnen hierbij helpen. FindBusiness zorgt voor structurele marktbenadering, waardoor je op het juiste moment bij de juiste klant aan tafel zit. We dienen als verlenging van de huidige sales funnel. Zo kunnen jullie kapitaliseren op andere marketingactiviteiten en richten wij ons op het warm houden van jullie netwerk. Het genereren van kwalitatieve leads door middel van telefonische acquisitie is onze specialiteit. Middels telemarketing, zowel warm als koud, borgen we structuur in jullie proces en maken we jouw oplossing of dienst top of mind bij je prospect.
We gaan graag in gesprek over jouw salesproces en stippen aan waar wij meerwaarde kunnen bieden. Neem zeker contact op om te praten over de mogelijkheden!
Misschien ook interessant: 3 redenen waarom je telefonische leadgeneratie in moet zetten
Over FindBusiness
FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op leadgeneratie voor bedrijven met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en overweeg je sales uit te besteden? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Jikke Pheninckx
Jikke is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.