Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
Hoe haal je meer resultaten uit je marketinginvestering?
Als specialist op het gebied van kwalitatieve B2B leadgeneratie horen we vaak dat organisaties hun salesdoelen trachten te behalen door het inzetten van online marketing. Dit terwijl juist de combinatie van proactieve opvolging en (online) marketingacties een enorme toegevoegde waarde heeft.
Combineer inbound en outbound marketing
Negen van de tien organisaties definiëren ‘leadgeneratie’ als SEO, content creatie, SEA en pushcampagnes op social media. En hoewel dit zeker belangrijke onderdelen zijn die bijdragen aan het behalen van verkoopdoelstellingen, is het lastig om hiermee het aantal leads te maximaliseren. Binnen B2B marketing en sales is het hebben van direct contact met de doelgroep namelijk nog veel belangrijker. En de combinatie van indirecte marketinginspanningen (online marketing) en directe marktbenadering (telefoon, mail, LinkedIn) is goud waard.
Zoals ook uitgelegd door Salesfeed is het van belang om zélf contact op te nemen met prospects die vanwege jouw marketing inspanningen op je site belanden. Op het moment dat een prospect zich naar jouw website navigeert, dan wil dat dus nog niet meteen zeggen dat ze zelf contact met je op gaan nemen. Dit terwijl je juist zo graag wil weten waarom een prospect zich geroepen voelt om jouw site te bezoeken en bijvoorbeeld de Whitepaper te downloaden. En is iemand die jouw Linkedin-invite accepteerde enkel nieuwsgierig of bestaat er ook directe interesse in dat wat jij te bieden hebt? Dit zijn relevante marktinzichten die je enkel boven tafel krijgt als je zelf het initiatief neemt om een interactie te starten.
Kapitaliseer op je eigen investering
Met andere woorden: als je investeert in online marketing, zorg je er dan wel voor dat het optimale resultaat uit deze inspanningen ook behaald wordt? En heb jij de structurele capaciteit om je hierop te focussen? Het zou zonde zijn als je het niet doet, want dan mis je kansen.
Dus, als antwoord op de titel, leadgeneratie is een aaneenschakeling van goed getimede en inhoudelijk kwalitatieve interactiemomenten tussen jou en je prospect. Voor de ene prospect is er nu eenmaal vaker en directer contact nodig dan voor de ander. Kies je ervoor om geen structurele focus te creëren voor het hebben van direct contact met bedrijven in je doelmarkt, dan is de kans groot dat je dus leads gaat missen omdat er voor deze prospects iets ontbreekt in het proces. Je mist écht kansen als je wacht tot de prospects zich naar aanleiding van jouw marketinguitingen zelf komen melden. Een actievere houding is daarom van belang.
Lees ook: 4 tips voor een hogere conversie
Over FindBusiness
FindBusiness is partij op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.