Telefonische acquisitie anno 2024, ouderwets of juist niet? Steeds vaker hebben B2B-bedrijven de voorkeur voor…
4 tips voor hogere conversie
Conversie is van essentieel belang voor elke groeiende business. Je investeert tijd en geld in het doen groeien van je klantenbestand en probeert dit op verschillende manieren. Maar converteer je de leads die je maakt ook naar betalende klanten?
Om te kunnen zeggen dat je een succesvolle salescampagne gedraaid hebt, analyseer je de conversieratio. Je wil immers aan kunnen tonen dat je een positieve Return On Investment (ROI) hebt. Maar wat nu als deze ROI niet zo’n positief beeld schetst als je had gehoopt? Je maakt leads middels verschillende manieren, maar ze converteren niet (genoeg). In deze blog geven we vier tips voor een hogere conversie.
-
Strengere kwalificatie betaalde websitebezoekers
Is er gekozen voor leadgeneratie middels betaald websitebezoek, bijvoorbeeld door een SEA-campagne? Zorg ervoor dat betaalde websitebezoekers die voor jou niet relevant zijn de website niet vinden middels jouw advertentie. Wees strenger in het stellen van de eisen aan betaalde websitebezoekers in termen van regio, bedrijfsgrootte en andere zaken die voor jou relevant zijn. Zo kun je met minder investering meer relevante prospects bereiken. Probeer ervoor te zorgen dat je in je SEA-campagne niet met hagel schiet maar juist gericht jouw gewenste prospects target. Dit kan positieve gevolgen hebben voor je conversieratio.
-
Maak gebruik van Website Traffic Monitoring
Website Traffic Monitoring (WTM) is een handige tool om in kaart te brengen wie jouw website bezoekt en op welke pagina’s deze bezoekers tijd doorbrengen. Deze informatie kan na een goede analyse vervolgens ingezet worden om conversie te verhogen. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat ‘koude’ prospects die langere tijd doorbrengen op meerdere webpagina’s een intern vraagstuk hebben waar jouw propositie een oplossing voor zou kunnen zijn. De kans op conversie is groter op het moment dat er bij een prospect al vraag is naar een bepaalde oplossing en zich daar vervolgens zelf al op gaat oriënteren. Als het mogelijk is om op dat moment al aan tafel te komen voor een kennismaking, dan kan dit de kans op conversie vergroten.
Ook om te converteren bij prospects waarmee er wel al contact is geweest kan Website Traffic Monitoring een grote rol spelen. Is er afgelopen week een offerte uitgebracht en kijkt de prospect nogmaals op de website? Dat zou kunnen betekenen dat de offerte serieus intern overwogen wordt, of dat er bij de prospect nog vragen bestaan. In ieder geval is het aanleiding om de telefoon erbij te pakken en de prospect te bellen.
LET OP: je kan alleen zien vanuit welk bedrijf iemand jouw website heeft bezocht. Je ziet daarbij niet wie de bezoeker is geweest.
-
Kwaliteit leads bij koude acquisitie
Bij leads die voortkomen uit cold calling is het van belang om te kijken naar de kwaliteit van de gemaakte afspraken. Vaak kun je vooraf al merken waar er oprechte interesse ligt, of waar je enkel bent uitgenodigd om ‘een kopje koffie te drinken’. Als specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie merken we dat een goede kwaliteit van de leads veel meer bijdraagt aan een hogere conversie dan een hoge kwantiteit aan leads. Aan welke kenmerken voldoen opportunities die snel van lead naar klant gingen? Van dat soort leads wil je er meer hebben. Het is daarom essentieel om goed te kijken naar de kwaliteit van leads en daar meer op te focussen dan het aantal leads per uur.
-
Telefonische opvolging
Om conversie te vergroten is het van enorm belang om de contacten die er gelegd worden goed op te volgen. Het zal over het algemeen onvoldoende resultaat geven om 200 organisaties eenmalig te bellen en daarbij alleen op zoek te gaan naar quick wins. Je wil contacten in de tijd opbouwen en onderhouden. Zo borg je dat je op het juiste moment in gesprek kan gaan. De mogelijkheid dat er concrete aanleiding is om in gesprek te gaan, omdat de prospect bijvoorbeeld in januari heeft aangegeven dat het onderwerp in het najaar weer op de planning komt, wordt aannemelijker. Dit kan de kans op een ondertekende offerte verhogen.
Over FindBusiness
FindBusiness is partij op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en online marketing. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.
Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.