skip to Main Content

Do’s & don’ts voor pakkende B2B videomarketing

Sinds kort zijn wij begonnen met het inzetten van videomarketing in onze eigen acquisitie. Mochten wij een prospect bijvoorbeeld niet telefonisch kunnen bereiken, sturen wij hen een persoonlijke video per mail toe waarin we dieper ingaan op vorig contact en waarin we een afspraak voorstellen. In dit blog willen we onze ervaringen tot nu toe met jullie delen en beschrijven we een aantal do’s en don’ts!

B2B Leadgeneratie met videomarketing

Videomarketing kun je opnemen als onderdeel van het (online) B2B leadgeneratieproces en kan zorgen voor een hogere betrokkenheid binnen jouw doelgroep. Het is een creatieve en frisse manier om te proberen interesse te wekken binnen de doelgroep. En aangezien persoonlijk contact wanneer je new business probeert te genereren toch écht essentieel is, heeft ons dat doen besluiten om te gaan experimenteren op dit gebied. Inmiddels hebben we er heel wat videoboodschappen opzitten en draait onze webcam overuren. We hebben positieve resultaten geboekt en delen de belangrijkste do’s en don’ts daarom nu graag met jullie!

DO: Zorg voor spontaniteit, weg met de scripts

Wil je een video inzetten om een persoonlijke boodschap achter te laten en om het verzoek te sturen om contact op te nemen? Zorg dan dat je het vooral spontaan houdt en geen scripts gaat schrijven. Als je de video gaat opnemen, communiceer en praat in de video dan hetzelfde als hoe jij echt naar die prospect zou communiceren in bijvoorbeeld een telefoongesprek.
Goedemorgen Peter, vanochtend heb ik geprobeerd om contact op te nemen met je om het over sales en leadgeneratie te hebben.”
Benoem ook de eventuele contactgeschiedenis en maak het aantrekkelijk voor ze om contact op te nemen.
“We hebben in het verleden gesproken over jullie huidige sales-inspanningen en de manier waarop we daaraan bij kunnen dragen. Nu ben ik benieuwd of directe marktbenadering op jullie agenda staat en daar wil ik graag over sparren.”

TIP: Als je improviseren lastig vindt, kun je uiteraard een papiertje met wat steekwoorden naast je webcam hangen.

DO: Non-verbale communicatie

Gebruik vooral ook de mimiek in je gezicht en je non-verbale signalen. Maak oogcontact met de webcam. Onderzoek wijst namelijk uit dat het houden van oogcontact ervoor kan zorgen dat je zelfverzekerder overkomt. Zo laat je zien dat je gelooft in datgene wat je organisatie te bieden heeft. Maak je bericht levendig en spontaan, zo maak je de meeste impact!

DON’T: Te lang doen over het opnemen van video’s

Om twee redenen. Ten eerste: tijd is geld. Als je over elke videoboodschap een uur moet doen vanwege 20 retakes, dan is het versturen van videoboodschappen gewoon niet meer rendabel. Reden nummer twee: hoe vaker je een video opneemt, hoe minder oprecht de video ook daadwerkelijk overkomt bij jouw prospect. Stel voor jezelf dan ook de doelstelling om de eerste keer (of de tweede keer) ook echt de opname als definitieve video in te zetten. Een verspreking of wat achtergrondgeluid maakt daarbij niet uit: zo kom je niet ‘gemaakt’ over en bespaar je jezelf de tijd van een retake.

DON’T: Een onbetrouwbaar uitziende link sturen

Zorg ervoor dat de link die je jouw prospects toestuurt er betrouwbaar uitziet. Zelf zijn we voorstanders van oplossingen zoals Vidyard of Videoask. Vaak zijn mensen terughoudend in het aanklikken van linkjes in mailtjes die zij niet verwachten (en terecht!). Er zijn verschillende manieren om dit te bewerkstelligen, bijvoorbeeld door een persoonlijke touch toe te voegen aan het begeleidende mailtje waaruit kan blijken dat er wel degelijk contact is geweest in het verleden. Of om een thumbnail toe te voegen aan de mail die je stuurt.

Natuurlijk gaan we graag dieper in gesprek over dit onderwerp. Wil je meer weten over B2B leadgeneratie of videomarketing? Bel ons!

Ontvang een voorbeeld video

Wil je gratis en vrijblijvend een voorbeeld-video ontvangen? Vul dan het contactformulier in en we sturen deze binnen drie werkdagen per mail toe.

B2B videomarketing

    Over FindBusiness

    FindBusiness is partij op het gebied van kwalitatieve B2B leadgeneratie en online marketing. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.

    Sterre

    Sterre Schat
    Sterre is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

    Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

    Back To Top