skip to Main Content

Leiding geven op afstand

Het zijn gekke tijden, en door de persconferentie van afgelopen dinsdag worden de tijden helaas weer een beetje gekker. Thuiswerken, en daarmee reisbewegingen verminderen, is nu belangrijker dan voorheen. Best lastig, want je wil natuurlijk niets liever dan terug naar de tijd waarin gezellig koffie drinken met collega’s heel gewoon was.

Niet alleen op sociaal, maar ook op professioneel vlak merk ik dat ik het nodig vind om veel contact te hebben met collega’s. In mijn rol ben ik onder andere verantwoordelijk voor de persoonlijke ontwikkeling en coaching van de mensen in mijn team. Even van gedachten wisselen over een bepaalde bel-techniek, de cijfers van de week doorspreken en wat dieper ingaan op de pitch voor een nieuwe propositie van één van onze klanten; allemaal veelvoorkomende scenario’s van gesprekken met mijn teamleden. Gesprekken die ik toch écht liever face-to-face voer. Maar het is niet anders: we gaan er weer tegenaan met het coachen en leiding geven op afstand. Graag deel ik mijn ervaringen en bevindingen over dit onderwerp.

  • Communiceer duidelijk en frequent: waar zit iedereen in zijn persoonlijke ontwikkeling? Waar geven je teamleden zelf aan hulp bij nodig te hebben? Is dat de omgang met een bepaald systeem? Zorg dan dat daar duidelijke protocollen voor bestaan. Komt een bepaalde taak niet op gang? Plan dan op korte termijn een moment in dat je even via Teams of Zoom met elkaar kan videobellen. Op deze manier kun je ook zien of jouw tips en tricks wel goed landen bij je gesprekspartner; je hebt immers wat meer non-verbale cues.
  • Probeer via online kanalen je teamleden te prikkelen om het beste uit zichzelf te halen. Iedereen zal in de basis zijn uiterste best willen doen om er iets van te maken. Laat iedereen meedenken: dit is de tijd om creatief te zijn. Een voor allen en allen voor één: we moeten met zijn allen de schouders eronder zetten. We moeten niet bevriezen, maar vechten en met de juiste motivatie en mindset zal iedereen in je team zich verantwoordelijk voelen voor het succes van je bedrijf.
  • Let ook op je eigen workload; je zal al gauw merken dat er na een paar telefoontjes met teamleden alweer 3 uur voorbij zijn gevlogen. Probeer kort en krachtig te vergaderen (zo voorkom je ook heel wat ruis) en plan desnoods een aantal ‘vragenuurtjes’ vlak na je pauze en aan het einde van de dag. Je kan dan aan je teamleden vragen om dingen waar ze tegenaanlopen op te sparen. Vaak zul je zien dat problemen zichzelf wel oplossen. En zo niet? Dan heb je aan het einde van de dag even tijd voor elkaar.
  • Faciliteer gezelligheid: het zijn rare tijden en het moet wel leuk blijven. Zelf heb ik een wekelijks bijklets-moment waarmee we met het hele team even inbellen in Teams. Iedereen nog gezond? Hoe gaat het met de kids? Hoe houden jullie jezelf bezig in de weekenden? Ongelofelijk belangrijk voor de motivatie van individuen en de binding in je team!

Natuurlijk hoop ik dat je iets aan deze tips hebt gehad. Heb je nog aanvullingen op bovenstaande? Ik wissel graag met je van gedachte! Je kan me via LinkedIn een berichtje sturen of bellen naar 040-7820181.

Leadgeneratie specialist

Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Kan jouw sales een positieve impuls gebruiken?

Back To Top