skip to Main Content

Tips voor een Elevator Pitch in Salesgesprekken

 

Binnen de B2B telefonische acquisitie is het van belang om jouw product of dienst duidelijk en concreet onder de aandacht te brengen. In een elevator pitch belicht je de belangrijkste onderdelen van je product of dienst om interesse te wekken bij je doelgroep.

Eerste indrukken kun je maar één keer maken. Of je nu een sollicitatiegesprek hebt, wil upsellen aan een bestaande klant of een product aan een potentiële klant wil verkopen, een concrete sales pitch is heel belangrijk. Ook het kiezen van een passende presentatiewijze (hoe ga je jouw verhaal overbrengen?) is cruciaal. Een goede presentatiewijze voor het maken van een eerste indruk is de elevator pitch.

 

Sales pitch voor telefonische acquisitie

Voordat je jouw pitch gaat houden, moet je uiteraard eerst de situatie creëren dat de prospect jouw pitch wil aanhoren. Hiervoor moet je de interesse weten te wekken met de juiste insteek. Je belt immers – onaangekondigd – naar iemand die jou nog niet kent. Stel jezelf dus duidelijk voor en vermeld daarbij ook meteen wat de reden van je belletje is. Lees ook eens onze andere blogs over de perfecte sales pitch voor meer tips.
Ik ben Anouk, van FindBusiness. We zijn partij op het gebied van kwalitatieve B2B leadgeneratie en doen dit voor organisaties met een complex verkoopproces. Ik bel omdat ik benieuwd ben hoe jullie op dit moment aan nieuwe klanten komen.

Tip: Sluit af met een open vraag. Hiermee laat je duidelijk het woord over aan je gesprekspartner en nodig je hen uit om inhoudelijk op jouw vraag in te gaan.

 

Elevator pitch

Dan volgt het moment van jouw inhoudelijke elevator pitch. Deze pitch moet net zoals een écht ritje in de lift kort maar krachtig zijn. Een gemiddeld liftritje duurt tussen de 30 seconden en 2 minuten (tenzij je in een gebouw met 28 verdiepingen alle knopjes indrukt natuurlijk ?). Deze lengte kun je ook aanhouden voor jouw pitch. Behalve de lengte is de inhoud van je pitch natuurlijk net zo belangrijk.

Je wil de kern van jouw propositie overbrengen tijdens je elevator pitch. Belicht daarbij de unique selling points, maar blijf weg van operationele zaken of tarieven. Op het moment dat iemand daar naar aanleiding van jouw pitch naar vraagt, dan kun je dit interpreteren als mogelijk koopsignaal.

Beantwoord in jouw elevator pitch de volgende zaken:

  1. Wat is je propositie?
  2. Wat is het probleem waarvoor jij een oplossing hebt?
  3. Wat zijn de unique selling points?
  4. Waarom past jouw oplossing goed bij de organisatie die je benadert?

Ook hier kan het zich lonen om af te sluiten met een concrete maar open vraag. Dat nodigt je gesprekspartner uit om inhoudelijk te sparren over de zaken die je tijdens je elevator pitch hebt belicht.

 

Wek de interesse

Zorg ervoor dat je in je pitch termen gebruikt die de interesse wekken. Dit kan dan weer vragen uitlokken over wat je precies bedoelt, of je daar wat meer over kan vertellen, wat jou vervolgens weer de kans geeft om iets inhoudelijker op het verhaal in te gaan.

Voorbeeld:
We merken dat onze andere manier van werken een bijdrage kan leveren aan het optimaliseren van processen. Over onze kijk op het optimaliseren van bedrijfsprocessen zouden we graag eens met jullie van gedachten wisselen.

 

We hopen dat deze sales tips voor een concrete elevator pitch bij gaan dragen aan de effectiviteit van je B2B Telefonische Acquisitie. Meer weten over onze werkwijze of wil je telefonische acquisitie uitbesteden? Neem vrijblijvend contact op!

Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

Back To Top