skip to Main Content

Een dag in het leven van: Floormanager Anouk

Altijd al eens willen weten hoe een werkdag eruitziet bij een bedrijf dat zich voornamelijk bezighoudt met B2B leadgeneratie en telefonische marktbenadering? In dit blog geef ik je een beeld van een gemiddelde werkdag van onze floormanager Anouk. Zij heeft als hoofdverantwoordelijkheid het leidinggeven aan een team van commerciële medewerkers. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor de werving en opleiding van nieuwe medewerkers, maar ook het verzorgen van trainingen/coachingsessies op gebied van gesprekstechniek. Als een van de nieuwe bloggers van FindBusiness ging ik in gesprek met Anouk over haar verantwoordelijkheden en uit welke taken een gemiddelde werkdag bestaat.

 

Kun je eens vertellen hoe een gemiddelde werkdag er voor jou uitziet?

‘Ik begin de dag meestal met het legen van mijn mailbox. Ik krijg vaak vragen van collega’s over specifieke projecten, maar ook vragen over algemene gesprekstechnische dingen. Deze werk ik eerst weg. Vervolgens breng ik in kaart wie er die dag gaan zijn en of ik daar nog coaching momenten voor op de planning heb staan. Het komt vaak voor dat ik nieuwe medewerkers inwerk of enkele wervingsgesprekken voer op een dag; daar richt ik mijn dag dan ook op in. In de ochtend wanneer de parttimers ook het meest aanwezig zijn, zit ik vaak met ze samen om wat gesprekken door te spreken of om nieuwe projecten aan ze uit te leggen. Sommige gesprekken zijn officieel en gepland, sommige zijn onverwacht omdat medewerkers bijvoorbeeld een gesprek hebben gehad waarin ze vastliepen. Deze coaching beslaat een groot deel van mijn dag. Om 12:30 is er altijd een lunch met het hele team en kletsen we gezellig bij.  In de middag draai ik zelf wat uurtjes op telefonisch vlak. Ik leid mensen op in het hebben van sales- en acquisitiegesprekken, dus ik vind het ook belangrijk om een deel van die gesprekken zelf ook nog te voeren, om die feeling te houden.

‘’We hebben hier absoluut een 1 team 1 taak gevoel’’

Als een van de medewerkers of ikzelf een lead maakt, dan trekken we aan de bel. De succesjes worden zeker altijd met elkaar gevierd. We hebben hier absoluut een 1 team 1 taak gevoel. Je bent hier niet in competitie met jouw collega’s om wie de meeste leads kan maken, echt totaal niet. Om 15:30 gaan we altijd met de liefhebbers een rondje wandelen om de productiviteit in de laatste uurtjes hoog te houden. Het is natuurlijk belangrijk dat de productiviteit hoog is en mensen op een lekker tempo met voldoende motivatie zitten te werken.

Zit er veel variatie in jouw werkdagen?

Jazeker. Elke dag is anders en dat maakt het werk ook zo leuk. Wij hebben heel uiteenlopende projecten en gesprekken, omdat we geen strenge regels of scripts hanteren. Je gaat bellen op basis van je eigen gespreksvaardigheden en kennis, die we uiteraard trainen met behulp van coaching. Aangezien de dagen van mijn teamleden zo verschillen, verschillen mijn dagen ook. De ene dag heeft iemand een salesgesprek dat echt niet lekker liep, daar moet ik iets mee. Wat ik dan vaak doe is samen het gesprek luisteren en kijken waar de verbeterpunten liggen. De andere dag is er juist bijna niemand op kantoor, zoals vaak op vrijdag, en dan heb ik vooral strategische dingetjes waar ik over nadenk, zoals procesoptimalisatie.

 

Zijn er obstakels waar je tijdens een werkdag tegenaan loopt?

Time management kan een valkuil zijn. Soms heb ik een dag dat ik bedenk wat ik allemaal ga doen en midden op de dag gebeurt dan iets onverwachts. Dan moet ik taken gaan afstrepen omdat ik mezelf zo strak gepland heb, daardoor kom ik soms in de problemen. Omdat wij hier niet met een streng regime werken, kunnen er simpelweg gewoon dingen voorvallen die even niet uitkomen, maar wel moeten gebeuren. Dit kan soms stressvol zijn, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat het elke dag weer een uitdaging is en ik nooit met tegenzin naar het werk ga.

 

Wat is de grootste uitdaging binnen de telemarketing volgens jou?

Ik denk dat de motivatie hooghouden binnen telemarketing altijd een uitdaging is in B2B leadgeneratie. Er zijn soms mindere dagen of weken en dan is het belangrijk om mensen mee te geven dat ze voor zichzelf ook subdoelen stellen. Een mooi voorbeeld van een subdoel is een fijn gesprek hebben en veel concrete marktinformatie achterhalen.

 

Wat is een van de leukste dingen aan jouw werk?

Ik denk de sales challenges. Eens in de zoveel tijd organiseren we een sales challenge. Om te zien hoe gemotiveerd iedereen is, individueel en in teamverband, om er het beste uit te halen is erg leuk. De ontlading zien bij iedereen als het dan ook lukt is nog veel leuker!

 

Lees ook: Hiring? Tiring! Zoek niet langer naar ervaren sales specialisten

Over FindBusiness

FindBusiness is specialist op het gebied van kwalitatieve leadgeneratie en sales funnel management. Hierbij ligt de nadruk op organisaties met een langlopend verkoopproces en een complex product of dienst. Wil je advies over (telefonische) leadgeneratie en sales? Kom dan zeker eens binnenlopen in ons gezellige kantoor in Eindhoven voor advies of bel naar 040-7820181.

Jikke

Jikke Pheninckx
Jikke is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing.

Meer weten over onze diensten op het gebied van B2B Leadgeneratie? 

Back To Top