skip to Main Content

B2B marketing: welke keuzes maak jij?

B2B marketing: welke keuzes maak jij?

Marketingcommunicatie is een breed begrip: het omvat alle instrumenten in een organisatie om te communiceren met je doelgroep. En die instrumenten, daar heb je er veel van. Van SEO en SEA tot telemarketing en van social media marketing tot beurzen en events. Tijd en budget zijn beperkt, dus we moeten keuzes maken.

Welke kanalen zijn essentieel voor het werven van nieuwe klanten voor jouw product of dienst? In deze blog een korte wandeling langs de diverse online en offline leadkanalen.

Online marketing



Een goede website, fundament van online marketing

Het ligt voor de hand: zorg voor een aantrekkelijke website met relevante content. De website fungeert als visitekaartje. Als prospects door marketinginspanningen geïnteresseerd raken in je bedrijf, is je website het eerste wat ze bekijken. Zorg er dus voor dat prospects blij worden van wat ze zien en lezen! Ook is de content op je website essentieel voor een goede vindbaarheid in zoekmachines.

Social media, online zichtbaarheid vergroten

Naast de website is het belangrijk te zorgen voor een sterke online presence op diverse kanalen. Je website is daar natuurlijk al onderdeel van, maar overweeg ook zeker om social media op te zetten als je die nog niet hebt. Heb je die wel? Super! Zorg ook daar voor goede en relevante content om via de social media kanalen aan je doelgroep te communiceren.

Online advertising, extra traffic naar je website

Als je versneld meer websiteverkeer op gang wil brengen en tot leads wil komen, dan is online advertising zeker een overweging. Door te adverteren in zoekmachines als Google, of op social media als LinkedIn en Facebook, genereer je direct meer online zichtbaarheid en websitebezoekers. Van belang is uiteraard dat je jouw online campagnes en landingspagina’s goed inricht om te komen tot concrete resultaten (conversie).

E-mail marketing en nieuwsbrieven

De inzet van e-mail marketing en nieuwsbrieven kunnen ook bijdragen aan klantenwerving. Je blijft zichtbaar binnen je netwerk en bij het versturen van een mailing bereik je altijd enkele bedrijven die nét op dat moment op zoek zijn. Echter deze vorm van communicatie kent ook enkele nadelen, zo moet je opletten dat je e-mails niet als ‘spam’ worden beschouwd en binnen de geldende wet- en regelgeving blijven.

Offline marketing



Mond-tot-mond reclame, goedkoop en effectief

Een traditionele vorm van marketing, nog steeds bijzonder effectief. Mond-tot-mond reclame en netwerken zijn goedkope vormen van marketing. En de conversie ligt doorgaans hoog, want als je via een relatie of klant ergens naar voren wordt geschoven dan sta je nu eenmaal 2-0 voor!

Telefonische acquisitie, werk aan je relatienetwerk

Nog steeds een veelgebruikte methode om één-op-één persoonlijke relaties op te zetten. Door ‘cold calling’ breid je je netwerk uit, maar nog belangrijker (en leuker) is ‘warm calling’ waarmee je je bestaande netwerk onderhoudt. In ons blog over telefonische acquisitie voor B2B tref je een aantal tips.

Beurzen en events

Aanwezigheid op beurzen en het organiseren van seminars, workshops of andere events zijn tevens goede manieren om in contact te komen met je doelgroep. Zorg voor positieve en zinvolle interactie met je doelgroep en vergeet niet om de contacten die je hier legt later op te volgen!

En nu, wat is de ideale marketingmix?!

We hadden voorgaande lijstjes met online en offline marketingkanalen met gemak verder kunnen uitbreiden. De vraag is uiteindelijk: welke kanalen werken voor jouw bedrijf het beste? Een terugkomende vraag, een eindeloze zoektocht. Wat we hierover in ieder geval kunnen zeggen:

  • Kies voor een combinatie van online en offline kanalen
    Effectieve leadgeneratie bestaat uit een combinatie van online en offline marketing. Dit komt mede door de lange buyer’s journey waarmee B2B te maken heeft, zoals blijkt uit het B2B Marketing Trendrapport 2019.

  • Experimenteer en analyseer de kanalen die je inzet
    Meet de resultaten en breng verbeteringen aan waar mogelijk, om het gekozen kanaal op die manier succesvol(ler) te maken. Accepteer ook dat sommige marketinginstrumenten voor jouw bedrijf uiteindelijk niet brengen wat je vooraf had verwacht. Door te analyseren wat de oorzaak hiervan is, kom je weer een stapje dichter bij jouw ideale marketingmix!

Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing

Eens verder praten over jouw kanalen voor B2B leads?

Back To Top