skip to Main Content

Acquireren in de zomerperiode

Acquireren in de zomerperiode

Voor (koude) acquisitie is een goede bereikbaarheid uiteraard van groot belang. Acquireren in de zomer lijkt velen dan ook een minder goed idee; contactpersonen zijn soms met vakantie, de prioriteiten liggen elders of bedrijven gaan zelfs helemaal dicht. Toch is het van groot belang om je acquisitie activiteiten niet te staken. Waarom? Dat leggen we graag uit!

Plannen nieuwe jaar

Vaak wordt er in de maanden ná de zomer serieus nagedacht over plannen voor het nieuwe kalenderjaar. Zeker wanneer je een product of dienst verkoopt met een lang verkoopproces is timing van groot belang. Zit je ergens in december aan tafel, dan is de kans groot dat de keuze reeds op een andere oplossing is gevallen. En dat is zonde. Zorg er dus voor dat je ruim op tijd bij je prospect aan tafel zit. Zo voorkom je dat je te laat bent. Juli en augustus zijn hiervoor prima maanden!

Minder prioriteit?

Zorg er daarom voor dat je óók in de zomermaanden acquireert. Het kan zijn dat je prospect aangeeft vanwege de zomerperiode geen prioriteit te hebben voor het onderwerp. Maar dit betekent niet dat je beter niet had kunnen bellen! Je kan namelijk gewoon voorstellen om even een videocall of telefoongesprek in de agenda te schieten voor na de zomer. Op die manier kun je dan wat dieper ingaan op het onderwerp als het speelt, maar heb je al wél een afspraak in kunnen plannen. Je prospect verwacht je contact dan en je hebt je goed voor kunnen bereiden. Goed dat je in de zomer gebeld hebt dus.

Sectorafhankelijk

Natuurlijk is de sector waarbinnen je wil acquireren van groot belang. Is jouw doelmarkt het onderwijs? Of bedrijven in de bouwindustrie? Dan zal het wat lastiger worden om in contact te komen in verband met slechte bereikbaarheid en de bouwvak. Maar richt je je op bedrijven binnen een sector die in de zomer (voor het grootste gedeelte) gewoon doordraait? Benader dan zeker actief de markt.

Meer tijd over

Vaak zien we dat aanwezige contactpersonen in de zomermaanden, doordat er veel mensen op vakantie zijn en het vaak rustig is op kantoor, júíst wel even tijd vrij willen maken om het te hebben over jouw propositie. Is een contactpersoon op vakantie? Vraag de receptionist(e) dan wanneer de contactpersoon terug is. Valt dat net in jouw vakantie? Draag dit contact dan over naar een collega. Zo zorg je ervoor dat je een vervolggesprek kan plannen voor in september, ruim op tijd dus!

Er bestaan dus wel degelijk goede redenen om je (koude) acquisitie door te laten draaien in de zomer. Ook jij hebt wellicht door afwezigheid van collega’s en klanten wat meer tijd over. Ben dus zeker niet bang om gewoon je doelmarkt te gaan benaderen in deze maanden. Kan je hier wat hulp bij gebruiken? Neem dan zeker contact met ons op!

FindBusiness wenst je een fijne zomerperiode!

Anouk Vermulst
Anouk is specialist op het gebied van leadgeneratie en telefonische marketing

Alvast nadenken over jouw marketing & sales plannen voor na de zomer?

Back To Top